Postmodern Perspectives in Ishmael Reed’s Novel

Birame GUEYE

Résumé


Abstract - This article is a particular study on Ishmael Reed’s aesthetics. Based on
Jacques Derrida’s theory of deconstruction, Ishmael Reed’s style touches on a variety
of important aspects such as the challenge to the linearity of the story, lack of
coherence to cohesion, breaks of the notion of chronology, disjointed characters,
fragmentations and recurrent contradictions. This particular focus allows Ishmael
Reed to break with the traditional limits of the Blacks’ fiction where the target is
exclusively about race issues. As a multicultural promoter, Ishmael Reed’s fiction
aims at liberating the Blacks’ literary production. Therefore, this research paper
describes Ishmael Reed’s successful approach to challenge the modern mass culture
in order to rehabilitate the black culture. These cultures are, sometimes, in conflict,
intersecting or crisscrossing but they end up coexisting. This inevitable meeting of
American culture with the other cultures of the world is called hemispheric novel or
American culture’s ability to communicate with the rest of the world.
Key Words: Deconstruction, Contradictions, Challenge, Aesthetics, Culture.
Résumé - Cet article est une étude particulière sur l’esthétique d’Ishmael Reed. Basé
sur la déconstruction, une théorie propre à Jacques Derrida, le style d’Ishmael Reed
touche une variété d’aspects importants tels que le défi à la linéarité de l’intrigue, le
manque de cohérence à la cohésion, les ruptures avec la notion de chronologie, les
personnages décousus, les fragmentations, et les contradictions récurrentes. Cette
approche particulière permet à Ishmael Reed de rompre avec les canons
traditionnels de la fiction des noirs, où l’objectif est essentiellement basé sur les
questions raciales. En tant que promoteur du multiculturalisme, la fiction d’Ishmael
Reed vise à libérer la production littéraire des noirs. Par conséquent, ce document
de recherche décrit l’approche réussie d’Ishmael Reed pour remettre en question la
culture de masse moderne afin de réhabiliter la culture noire. Ces cultures, parfois
en conflits, se croisent ou s’entrecroisent, mais finissent par coexister. Cette
rencontre inévitable de la culture américaine avec les autres cultures du monde est
appelée le roman hémisphérique ou la capacite de la culture américaine à
communiquer avec le reste du monde.
Mots clés : Déconstruction, Contradictions, Challenge, Esthétique, Culture.


Texte intégral :

PDF (Français (Canada))

Renvois

  • Il n'y a présentement aucun renvoi.