Satirical Perspectives on Politics and Madness in William Shakespeare’s King Lear (1608) and Edward Bond’s Lear (1978)

Ousmane Aly PAME

Résumé


Abstract - This article analyses the satirical representation of struggles for political power in seventeenth-century England by William Shakespeare, a leading figure of Elizabethan drama, as an attempt and a means of reintroducing ethics in the processes of gaining and exercising power. Adopting this artistic and ideological approach, contemporary iconoclastic playwright Edward Bond sets about reframing and bringing it into alignment with the societal demands of the 20th century. This research paper emphasises the choice of satire in King Lear (1608) and Lear (1978), as a narrative mode for exposing the faults and vices of the political class with a view to raising collective consciousness and creating the conditions for social well-being. As it scrutinises Shakespeare's and Bond's artistic, ideological and ethical perspectives on the disintegration of political consciousness and the collapse of society, it tests them against those of literary critics and also of intellectuals working outside the field of theatre. It also seeks to establish connections between the fictions of the playwrights and the sociopolitical realities of their respective periods. Keywords: power, madness, imagination, injustice, chaos
Résumé - Cet article analyse la représentation satirique des luttes politiques dans l'Angleterre du XVIIe siècle par William Shakespeare, figure de proue de la dramaturgie élisabéthaine, comme une tentative et un moyen de recentrer l’éthique dans les processus de conquête et d’exercice du pouvoir. S’appropriant cette démarche artistique et idéologique, le dramaturge iconoclaste contemporain, Edward Bond, entreprend de la recadrer et de la mettre en phase avec les exigences sociétales du XXe siècle. L’article met l’accent sur le choix de la satire dans leurs pièces respectives, King Lear (1608) et Lear (1978) comme mode narratif pour dévoiler les tares et les vices de la classe politique en vue de relever le niveau de la conscience collective et de créer les conditions d’un mieux-être social.En croisant les perspectives artistiques, idéologiques et éthiques de Shakespeare et de Bond sur la désintégration de la conscience politique et l'effondrement de la société, ce travail de recherche les éprouve en les confrontant, à la fois, à celles de critiques littéraires et d’intellectuels qui se sont penchés sur le thème mais les travaux se situent en dehors du champ théâtral. Il s'efforce également d'établir des liens entre les fictions des deux dramaturges et les réalités politiques de leurs époques respectives.


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