Water Imagery and the Content of J. P. Clark-Bekederemo’s Song of a Goat

Omeh Obasi NGWOKE

Résumé


Abstract - This essay examines the use of water imagery in J. P. Clark-Bekederemo‟s Song of a Goat. It is necessitated by the lack of a full-fledged study on the role of water imagery in the realization of meaning in the play. It adopts the qualitative research methodology and deploys the theory of imagery in its analysis of primary data. The study discovers that Clark-Bekederemo makes pervasive use of water and water-related imagery in the play, and that this stock of imagery, while being drawn from the playwright‟s native Ijaw environment emanate from water kinds and attributes. The study observes that water imagery functions as both the foundation upon which the play‟s tragic import hinges and the very material with which the playwright develops the subject matter and theme of the play. Specifically, the study discovers that while such images as the dew, moisture, pond, flood, drifting, stream and tide are deployed by the playwright in exploring the theme of impotence, the imagery of rain, sea and waves aid him in evoking and highlighting the general tragic ambience and vision that underlie the play. The essay concludes by emphasizing that the actualization of the meaning of Song of a Goat depends on its author‟s effective manipulation of water and water-related images, and that this kind of usage represents indirection, the technique which the author himself describes as the most effective in handling such delicate matters as contained in the play.
Key words: water, imagery, drama, theme, Song of a Goat,
Résumé – Cet essai examine l‟utilisation de la métaphore de l‟eau dans Une Chanson de chèvre’ de J. P. Clark-Bekederemo Il a été rendu nécessaire par l‟absence d‟étude approfondie sur le rôle de la métaphore de l‟eau dans la réalisation de la signification dans la pièce. Il adopte la méthodologie de recherche qualitative et recourt à la théorie de la métaphore dans son analyse des données primaires. L‟étude a découvert que J. P. Clark-Bekederemo fait un usage étendu des images liées à l‟eau dans sa pièce et que cet ensemble d‟images, bien que tiré de l‟environnement natif ijaw du dramaturge, provient des thèmes liés à l‟eau et à leurs attributs. L‟étude fait ressortir que la métaphore sur l‟eau fonctionne à la fois comme la base sur laquelle s‟articule la signification tragique de la pièce et de la matière même que le dramaturge utilise pour développer le thème et le sujet de la pièce. De façon spécifique, l‟étude découvre que, alors le dramaturge recourt à des images de rosée, d‟humidité, d‟étang, d‟inondation, de ruisseau et de marée dans l‟exploration du thème d‟impuissance, les images liées à la pluie, la mer et les vagues l‟aident à évoquer et à mettre en relief l‟ambiance générale et la vision qui constituent la base de la pièce. L‟essai conclue en insistant sur le fait que l‟actualisation du sens de Une chanson de chèvre dépend du maniement efficace des images liées à l‟eau et que ce genre d‟usage représente une indirection, la technique que l‟auteur lui-même qualifie comme la plus effective pour manier les questions délicates telles que celles qui sont contenues dans la pièce.
Mots-clés: eau, imagerie, drame, thème, Une chanson de chèvre,


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