Beyond the color line: re-assessing the concept of Blackness in Toni Morrison’s God Help the Child
Résumé
Abstract – This paper aims at understanding from a literary standpoint the mechanism at work in the assessment of a trope. Blackness, beyond the color line, is a metaphoric construct that describes a given mode of perception and a code of representation on race matters. It takes as well into account both spatiality and temporality that areinscribed in the dynamics of movement. The produced imagery is a set of diachronic terms ranging from Negro, Black, African, Black American, Afro-American, African (-) American. These terminologies –figuratively turned in color lines characterize Blacks in the United States. Like for Colored people in general, the color line is a demarcation line from the Majority that sets different races in an intersubjective relationship. It is interestingthen to re-appraise the notion of Blackness that participates in the making of the trope, with the view to determine whether this concept is inherent to the color of the skin. And if not, to show the incidence that it has in Toni Morrison‟s latest novel God Help the Child.
Key words: Blackness, (Post-)racial era, Africanness, (In)visibility, Slavery, mulatto.
Résumé – Cette réflexion a pour but de comprendre le traitementlittéraireet les mécanismesd‟élaborationd‟un trope. Ne désignant pas que la couleur de la peau, la noirceur est aussi une construction métaphorique qui conduit à apprécier les modes de perception et les codes de représentation d‟une communauté raciale précise. Elle s‟inscritdansunedynamique à la foisspatialeettemporaire – mouvementsconduisant à la production d‟un imaginairediachronique. Nègre, Noir, Africain, Noir américain, Afro-Américain et Africain (-) Américain sont autant de terminologies figurales pour marquer la ligne de démarcation, qui caractérise le sujet noir des Etats-Unis. Autant pour les hommes de couleur de façongénérale, la couleurde la peauest un critèred‟identificationracialequi les dissocie de la Majorité blanche, en les cantonnant paradoxalement dans des relations intersubjectives. Il est ainsi intéressant de réévaluer la notion de noirceur en tantque trope, dansl‟objectif de relever le détachementsémantique et de montrer son incidence dansl‟économie du tout dernier roman de Toni Morrison intitulé God Help the Child.
Mots clés: la noirceur, l’ère (post-)raciale, africanité, (In)visibilité, esclavage, métisse.
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