From Disability as Readjustment Problem to Civilian Life to Rehabilitation in Oliver Stone’s Born on the Fourth of July (1989) and Hal Ashby’s Coming Home (1978)

Louis Mathias FAYE

Résumé


Abstract - This article investigates the Vietnam War disabled veterans used as a
form of metaphor, which represents the failure of the American dream. Oliver
Stone’s Born on the Fourth of July, embedded in post-Vietnam War era, explores a
wide range of issues associated with demasculinization, dependency on a
wheelchair for life and unconscious misunderstanding of America’s involvement
in Vietnam. Stone’s film is a depiction of a disabled character, Ron Kovic, who
epitomizes the shame of the wounded soldier, standing for the syndrome of a
whole nation. This article lays foundation for the memoirs of Kovic. He returns to
America as a disabled veteran and his attempts to readjust to an inaccessible and
inhospitable American society are traumatic. Kovic’s readjustment problems do
not only stem from environmental barriers and social attitudes, but also from the
deceitful behavior of US government upon neglecting him. He experiences
disability, which causes his sexual impotence. This castration is perceived as a loss
of masculinity in the framework of social and cultural identity. Ron Kovic’s own
experience of physical and intellectual restrictions convey those of the disabled
veterans. Being aware of his unvoiced sufferings, he turns out to be an antiwar
political activist to restore the situation of broken soldiers: their rehabilitation is a
way of readjusting fully to civilian life.
Key words: Disability, American Dream, Demasculinization, America, Disabled veteran,
Readjustment, Masculinity
Résumé – Cet article examine les mutilés de Guerre du Vietnam qui représentent
une métaphore de l’échec du rêve Américain. Born on the Fourth of July d’Oliver
Stone, ancré dans l’après-guerre du Vietnam, explore divers problèmes relatifs à
l’émasculation, à la dépendance à vie d’un fauteuil roulant et à l’incompréhension
inconsciente de l’intervention de l’Amérique au Vietnam. Dans ce film, Ron Kovic
incarne l’humiliation du soldat physiquement estropié qui fonctionne comme un
syndrome, affectant toute une nation. Cet article établit les fondements des
mémoires de Kovic. Ce dernier retourne en Amérique en tant que vétéran invalide.
Ses tentatives de réintégrer une société Américaine inaccessible et inhospitalière
sont éprouvantes. Les problèmes de sa réadaptation ne sont pas seulement liés aux
barrières environnementales et aux attitudes sociales, mais ils émanent aussi de
l’hypocrisie et de la négligence du Gouvernement Américain. L’expérience
d’infirmité est la cause de son impuissance sexuelle. Cette castration est considérée
comme une perte de masculinité se référant à l’identité sociale et culturelle. Les
restrictions physiques et intellectuelles de l’expérience personnelle de Kovic
traduisent celles des vétérans handicapés. Ayant pris conscience de ses souffrances
inexprimées, il s’avère être un activiste politique anti-guerre afin de rétablir la
situation des soldats brisés : leur réintégration à la vie civile passe par leur
revalorisation.

Mots clés : Mutilés, Rêve Américain, Emasculation, Amérique, Vétéran invalide,
Réadaptation, Masculinité


Texte intégral :

PDF (Français (Canada))

Renvois

  • Il n'y a présentement aucun renvoi.