Societal Dysfunction and Dehumanization in Anthony Neilson’s Normal (1998)

Ousmane Aly PAME

Résumé


This article examines societal dysfunction and crime in Anthony Neilson’s
Normal (1998). It charts the interactions between socioeconomic inequalities and
pressures, the breakdown of social institutions and the psychological disorders that
drive individuals to commit crimes as a means of survival. As it closely scrutinises
the moral and psychological portrait of a serial killer, his traumatic childhood
experiences in a destitute, promicuous and low working-class family, which itself is
subjected to social economic injustice and legal repression, it establishes that
personal development is largely determined by the psycho-social conditions in
which the individual evolves. It shows that normality is an elusive concept and
moving target.
This article draws on recent research on trauma, deviance and crime as well as on
the works of contemporary drama critics to shed light on the play’s perpectives on
the collapse of sociocultural scaffoldings, and the development of criminal deviance.
Key words: childhood, family, power, normality, repression, insanity, trauma, crime,
justice
Résumé - Cet article étudie les rapports entre les dysfonctionnements sociétaux et la
criminalité dans Normal (1998) d'Anthony Neilson. Il analyse les inégalités et les
pressions socio-économiques, l'effondrement des institutions sociales et les troubles
psychologiques qui poussent les individus à commettre des crimes pour survivre.
En examinant de près le portrait moral et psychologique d'un tueur en série, les
expériences traumatisantes qu'il a vécues dans son enfance au sein d'une famille
ouvrière, pauvre, aux moeurs légères, elle-même soumise à l'injustice sociale et
économique et à la répression légale, notre étude établit, d’une part, que le
développement personnel est largement déterminé par les conditions
psychosociales dans lesquelles l'individu évolue et, de l’autre, que la normalité est
un concept insaisissable et une cible mouvante.
Cet article s'appuie sur des recherches récentes sur le traumatisme, la déviance et le
crime, ainsi que sur les travaux de critiques dramatiques contemporains, pour
éclairer les perspectives de la pièce sur l'effondrement des échafaudages
socioculturels et le développement de la déviance criminelle.
Mots clés : enfance, famille, pouvoir, normalité, répression, folie, traumatisme,
crime, justice


Texte intégral :

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